Sodexo

Kokonaispalveluratkaisut, ravintolapalvelut, siivouspalvelut, kiinteistöpalvelut, aula-, kokous- ja tapahtumapalvelut

Esimiestyötä asiakasta kuunnellen

Tapio Lundin pitkä ja rikas ura ravintolamaailmassa ja aito kiinnostus ihmisiin ovat luoneet Mankkaan Business Parkin henkilöstöravintolaan kotoisan ilmapiirin – ja tehokkaan bisneksen.

Sodexon Mankkaan Business Park Täyttymys-ravintolan ravintolapäällikön Tapio Lundin rakkaus ruoanlaittoon syntyi jo koulun kotitaloustunneilla. Ura ruoan ja juoman parissa alkoi jo 16-vuotiaana, Primulan kulman ravintolaan keittiöapulaiseksi.

Tapiolla on kokemusta vuosien ajalta monista Helsingin keskustan ravintoloissa – aina kaljabaareista baarimestarin hommiin. HOK-Elannon hotelli- ja ravintolapuolellakin hän on työskennellyt yli 20 vuotta.

– Olen saanut käytännön kautta kokonaiskuvan ravintolan toiminnasta: mistä asiakkaiden myönteinen kokemus syntyy. Ei vain hyvästä ruoasta ja juomasta, mutta myös aidosta vieraanvaraisuudesta ja asiakaspalvelusta.

Tapion Sodexo-ura alkoi Porkkalankadulla tuntitöissä kassalla ja tiskillä.

– Tuttavani kertoi minulle Sodexosta ja ehdotti, että kysyisin sieltä töitä. En tuntenut yhtiötä ollenkaan eikä minulla ollut minkäänlaista mielikuvaa siitä. Kun kuulin, että sen juuret olivat Polarkestissä, tunnistin vanhan tutun.

Kun Sodexo avasi toimipisteen Mankkaalla, Tapio siirtyi sinne ravintolapäällikön kakkoseksi. Ja kun ravintolapäällikön suunnitelmat muuttuivat, Tapion kakkostila muuttui ykköseksi.

– Siirtyminen päivätöihin ja vapaisiin viikonloppuihin oli hienoa. Suuri muutos entiseen oli myös henkilöstöravintolan suunniteltu tarjooma ja suuret asiakas- ja ateriamäärät. Kaikkiaan työ oli paljon monipuolisempaa kuin kuvittelin.

Sodexolla on Mankkaalla 13 hengen tiimi pyörittämässä toimintaa. Ravintolan lisäksi Sodexo vastaa aulapalveluista, siivouksesta, vaihteesta sekä postituksesta.

– Meillä on vaihtuvuus ollut todella pientä, joten työnteko yhdessä on helppoa ja hauskaa ja kokemuksen kautta myös tehokkaampaa. Meillä on upea tiimi!

Toiminta kehittyy asiakaskohtaamisissa

Tapion päivä alkaa aikaisin

– Esimiehenä saan ja joudun osallistumaan kaikkeen – aamiaisista lounaaseen ja tilauspalvelutarjoiluihin. Olen apuna siellä, missä tarvitaan.

Tapio kuvaa työtään kokonaisuutena suuren palapelin kokoamiseksi. Miten saada kaikki – henkilöstö, tulot & menot, ostot ja monet muut – stemmaamaan ja jokainen pala loksahtamaan paikalleen suunnitelmien mukaan.

Välillä päivät venyvät, mutta niitä voi tasata hiljaisempina aikoina.

– Työni on hyvin monipuolista ja pidän siitä. Ravintolaa ei voi johtaa toimistosta, ja haluankin viettää paljon aikaa asiakkaiden kanssa ja jutella niitä näitä.. Haluan olla paikalla ja toivottaa asiakkaat tervetulleeksi lounaalle, vaihtaa pari sanaa asiasta ja asian vierestä ja samalla kuulla heidän ajatuksiaan ja ehkä vielä sanomattomiakaan toiveita. Saan näin suoraa palautetta ja opin tuntemaan heitä. Näin voimme kehittää juuri heille sopivia uusia palveluja.