Sodexo

Kokonaispalveluratkaisut, ravintolapalvelut, siivouspalvelut, kiinteistöpalvelut, aula-, kokous- ja tapahtumapalvelut

Sodexo menestyi siivousalan yrityskuvatutkimuksessa

17.3.2014
Sodexo on arvioitu kärkeen Taloustutkimus Oy:n vuosittain toteuttamassa yrityskuvatutkimuksessa 2013 Suur-Helsingin vaikutusalueella. Tutkimuksessa arvioitiin siivoustoimialan yritysten tunnettuutta sekä eri yrityskuvatekijöitä. Tutkimuksessa Sodexon tunsi noin puolet vastanneista (46 %). Alan yritysten saamat yleisarvosanat vaihtelivat tänä vuonna välillä 6,46 – 7,34. Yleisarvosanalla 7,34 Sodexo on jaetulla ykkössijalla toimialan keskiarvon ollessa 7,15.
 
Laskettaessa yhteen kaikista eri yrityskuvatekijöistä annetut vahvuus- ja heikkousarviot, Sodexo sijoittui toiseksi. Vertailussa Sodexo sai selvästi muita paremmat arviot toimintansa luotettavuudessa ja toimitusvarmuudessa sekä henkilöstön ammattitaidossa ja asiantuntemuksessa.
 
– Näistä tuloksista olemme erityisen tyytyväisiä, sillä nämä ovat päättäjien mielestä kolmen tärkeimmän seikan joukossa, kun he arvioivat yhteistyötä siivousalan yritysten kanssa, kertoo Sodexon tutkimuspäällikkö Riina Loikkanen.

Asiakkaidensa arvostama

Sodexo sai parhaat omat arvionsa luotettavuudesta/toimitusvarmuudesta sekä palvelutarjonnasta. Toimitus-/palvelunopeudesta, yhteydenpidosta asiakkaisiin sekä markkinointiviestinnästä annetut arviot ovat myös paremmalla tasolla kuin vuosi sitten.
 
Sodexon asiakassuhteen perusteella tunteneet antoivat yritykselle korkeamman yleisarvosanan (7,67) kuin mitä muut yritykset saivat omien asiakassuhteidensa perusteella (6,22-7,43) .
 
– Olimme tulosten mukaan paras niiden vastaajien keskuudessa, jotka tuntevat Sodexon asiakassuhteen perusteella. Otamme tämän vastaan ylpeydellä, mutta nöyrinä ja pyrimme jatkossa samaan, Loikkanen sanoo
 
Kriittisimmin Sodexon osalta suhtauduttiin hintatasoon. – Emme ole välttämättä edullisin palveluntarjoaja, mutta meidän asiakkaamme ovat meihin selvästi tyytyväisempiä kuin alalla yleensä, hän toteaa.

Helsinki-Vantaan HOTT on malliesimerkki

Sodexon, Finnairin ja Ilmarisen yhdessä hoitama HOTT-toimitalo (House of Travel and Transport) on monipalvelukohde, jossa Sodexon palvelutarjontaan kuuluvat ravintola-, aula- ja siivouspalvelut sekä kokouspalvelut. Taloustutkimuksen tekemän siivoustoimialan yrityskuvatutkimuksen tulos ei yllätä HOTTin Sodexon avainasiakaspäällikkö Ann-Marjaana Holmbergiä.
 
– Olemme panostaneet paljon siihen, että siivouspalvelumme toteutetaan asiakkaan ehdoilla. Meillä on aina kiinteistössä läsnä siivouksen esimies, mikä ei ole niin tavanomaista. Pystymme siksi toimimaan hyvinkin ketterästi asiakkaamme vaihtuvissa tilanteissa ja tarpeissa. Olemme saaneet erittäin hyvää palautetta henkilökuntamme ammattitaidosta ja palvelumme luotettavuudesta. Tutkimuksen tulos vastaa siten täysin toimintaamme ja kokemusta täällä HOTTissa ja lentokenttäalueella, Holmberg sanoo.
 
 
Taloustutkimus Oy:n ”Yrityskuvat 2013 Suur-Helsingin vaikutusalueella” -tutkimus toteutettiin elo-lokakuussa 2013. Siihen vastasi yhteensä 739 alueen eri toimialojen yrityksissä työskentelevää, päättävässä asemassa olevaa henkilöä, joista siivouspalvelualan yrityksiä arvioi 390 vastaajaa. Arvioidut yhdeksän yrityskuvatekijää olivat luotettavuus/toimitusvarmuus, palvelutarjonta, henkilöstön ammattitaito/asiantuntemus, asiakaspalvelu, yhteydenpito asiakkaisiin, toimitus-/palvelunopeus, palvelujen laatu, hintataso sekä markkinointiviestintä. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä seitsemän yritystä siivoustoimialalta. 
 
 
Lisätietoja:
Riina Loikkanen
tutkimuspäällikkö
p. 050 361 8952