Sodexon ravintoloissa käytössä uusi asiakaspalautejärjestelmä

19.10.2015

Sodexon ravintoloissa on otettu käyttöön uusi asiakaspalautejärjestelmä Taputa. Palautteen antaminen onnistuu helposti puhelimella skannattavan QR-koodin avulla.

Taputa-järjestelmässä asiakas ohjataan palautesivulle, jossa hän voi ensin kommentoida yleisfiilistään ravintolan palvelusta klikkaamalla plus- tai miinusmerkkiä. Tämän jälkeen hänellä on mahdollisuus antaa tarkempaa palautetta. Fonectan tarjoama palautejärjestelmä on tällä hetkellä käytössä 115 Sodexon ravintolassa.

– Taputa on ollut käytössä syyskuun alusta lähtien, ja palautteita onkin tullut jo melkoisesti. Erityisesti opiskelijaravintoloissa ollaan innokkaita antamaan palautetta, kertoo asiakaspalautteesta vastaava assistentti Katri Saraste Sodexolta.

Asiakkaat ovat kiitelleet palautejärjestelmän helppoutta.

– Ennen Taputa-järjestelmää palautetta on voinut antaa esimerkiksi ravintoloista löytyvien lomakkeiden ja nettisivujen kautta. Nämä palautteenantotavat ovat toki käytössä edelleen. Taputa-järjestelmä on erityisen kätevä, sillä tieto palautteesta lähtee samanaikaisesti usealle taholle. Ravintolapäälliköt, palveluiden kehitystiimi ja johto saavat kaikki tiedon palautteesta nopeasti, hän kertoo.

Sarasteen mukaan palautteiden perusteella on jo tehty pieniä muutoksia ravintoloissa.

– Lähinnä palautetta on tullut melko pienistä asioista. On toivottu lisää mausteita maustepöytään tai valiteltu, että kassalla on ruuhkaa. Tällaisia asioita on helppo korjata. Suurempia muutostarpeita on ilmennyt esimerkiksi ruokalistojen suhteen, kun asiakkaat ovat toivoneet suosikkiruokiaan listalle useammin tai kommentoineet, että lisäkkeisiin toivotaan lisää vaihtelua, hän summaa.

Saraste kiittelee Taputa-järjestelmän nopeutta ja helppoutta.

– Järjestelmän ansiosta asiakkaiden kynnys antaa palautetta on madaltunut ja pysymme näin ollen paremmin kärryillä asiakkaidemme toiveista. Etuna on myös se, että saamme palautteet reaaliaikaisesti ja voimme tarvittaessa heti kehittää toimintaamme.