Kaveria ei jätetä - Kiltakellarin tiimi huolehtii vakioasiakkaastaan

20.11.2017

Sodexon tavoitteena on tuottaa elämänlaatua parantavia palveluita. Vakioasiakas Erkki Salmisen ja Helsingissä sijaitsevan Kiltakellari-ravintolan henkilökunnan välillä vallitsee lämmin suhde, joka todella parantaa molempien elämänlaatua. Kun Salminen sairastui, vei ravintolan väki hänelle ruuan kotiin.

Erkki Salmisen koti sijaitsee Helsingin Bulevardilla, aivan Sodexon Kiltakellari-ravintolan vieressä.

- Muutin tähän vuonna 2001. Nykyisin edesmennyt vaimoni asui silloin palvelutalossa, emmekä tarvinneet enää isoa asuntoamme Munkkiniemessä. Rupesin käymään Kiltakellarissa lounaalla, koska ravintola oli niin lähellä. Ruoka oli niin hyvää, että lihoin ensimmäisen kolmen kuukauden aikana, Salminen nauraa.

Salminen muistelee lämmöllä silloista Merja-nimistä ravintolapäällikköä, jonka kanssa hän sopi 17 vuotta sitten, että hakisi kotiinsa lämpimän ruuan ja salaatin joka päivä Kiltakellarista.

- Sodexon ruoka on todella hyvää, se maistuu ihan äidin tekemältä kotiruualta. Olenkin sanonut, että tämä on kuin lahja korkeamman kädestä, kun saan hakea täältä lounaan joka päivä.

88-vuotias herrasmies tuntee Kiltakellarin työntekijät nimeltä. Hän saapuu hakemaan lounasta joka päivä kello yhden jälkeen. Silloin lounasruuhka on jo helpottanut ja hän ehtii jutella henkilökunnan kanssa.

- Erkki on hieno mies. Jaamme saman huumorintajun, eikä juttu lopu koskaan, myhäilee Kiltakellarin Unit Manager Jari Toivonen, joka on työskennellyt ravintolassa yli kymmenen vuotta.

- Jari ei koskaan sano mitään kielteistä. Hän on Pohjanmaalta kotoisin, ja kehumme aina yhdessä Pohjanmaata. Olen itse helsinkiläinen, mutta lapsena olin talvisodan aikaan evakossa Laihialla, ja pohjalaisuus teki minuun suuren vaikutuksen, Salminen toteaa.

Lounas kotiin asti

Keväällä 2017 Salminen sairastui ja joutui sairaalahoidon jälkeen pitkään vuodelepoon. Toivonen ja muut Kiltakellarin työntekijät huolestuivat, kun vakioasiakasta ei kuulunut.

- Meillä on Erkin osoite ja puhelinnumero. Kun Erkkiä ei näkynyt Kiltakellarissa, soitin hänelle ja saimme kuulla sairastumisesta. Meille oli selvää, ettemme jätä Erkkiä yksin ja veimme hänelle ruuan kotiin kolmen kuukauden ajan. Perjantaina toimme hänelle isomman satsin ruokaa, jotta viikonloppuna ei tarvitsisi nähdä nälkää. Onneksi mies toipui ja on nyt taas hyvässä kunnossa, Toivonen iloitsee.

Salminen oli todella otettu ja iloinen lounaskuljetuksista.

- Joka päivä sodexolainen toi minulle ruuan, ja ehdimme vierailujen yhteydessä hiukan juttelemaankin. Se oli tosi hieno juttu.

Haastattelua seuraavana päivänä Salmisella on edessään vaikea valinta.

- Silloin on ruuaksi lohikeittoa ja bratwurstia hapankaalilla. Molemmat ovat niin hyviä, etten osaa valita, kumpaa haluaisin. Ehkä saan vakioasiakkaana luvan ottaa molempia, hän virnistää.

Sodexo Kiltakellarin tiimin vakioasiakas Erkki

Erkki Salminen hakee lounaan Kiltakellarista joka päivä. Samalla hän ehtii heittää huulta kaverinsa Unit Manager Jari Toivosen kanssa.