Sodexo luopuu kertakäyttömuovista Pohjoismaissa

4.2.2019

Palveluyritys Sodexo on päättänyt luopua kertakäyttöisestä muovista osana kestävän kehityksen strategiaansa. Vuonna 2019 lopetetaan muovipussien ja muovilusikoiden käyttö, ja vuoteen 2025 mennessä elintarvikepakkauksissa ja kansissa ei käytetä enää muovia.

Sodexon kestävän kehityksen Better Tomorrow 2025 -ohjelman yhtenä keskeisenä päämääränä on ympäristökuormituksen radikaali vähentäminen ja muun muassa 34% vähemmän hiilipäästöjä vuoteen 2025 mennessä. Jo tämän vuoden aikana Sodexo luopuu kertakäyttöisistä muovimukeista, take away -muovipusseista ja lusikoista. Muovista valmistettujen kansien ja elintarvikepakkausten osuus on tarkoitus saada nollaan vuoteen 2025 mennessä.

– Etsimme jatkuvasti innovaatioita ja tuotteita, joilla saamme kertakäyttöisen muovin kulutusta mahdollisimman pieneksi. Muovista ei kokonaan voida vielä luopua, mutta pyrimme käyttämään kierrätysmuovia aina kun mahdollista, kertoo Sodexon Suomen toimitusjohtaja Bianca Brink.

Sovellettuja ratkaisuja muovin käytön suhteen joudutaan tekemään esimerkiksi sairaaloissa sekä senioreiden ja ruoka-allergioista kärsivien huomioimiseksi. Kaikissa yhteyksissä muovista kokonaan luopuminen ei ole tarkoituksenmukaista.

– Jatkamme tiivistä kehitysyhteistyötä toimittajiemme kanssa, jotta kaikkien kuluttaja-asiakkaidemme saatavilla on tulevaisuudessa entistä innovatiivisempia ja ekologisesti kestävämpiä pakkausratkaisuja. Niitä ovat muun muassa biomuovista sekä kierrätettävistä ja orgaanisista materiaaleista tehdyt tuotteet, Brink jatkaa.

Sitoutuminen kertakäyttöisen muovin vähentämiseen on merkittävä ulottuvuus Sodexon työssä ympäristövaikutusten vähentämiseksi.

– Sodexolla on merkittävä yhteiskunnallinen asema, ja pelkästään Pohjoismaissa meillä on satoja ravintoloita. Meillä on mahdollisuus ja halu olla suunnannäyttäjänä muovijätteen vähentämisessä, ja toivomme muidenkin toimijoiden heräävän laaja-alaisesti toimimaan asiassa. Uskomme, että sen myötä saataville tulee yhä enemmän kestäviä ratkaisuja, toteaa Brink.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Sodexo Suomi
Mira Perander
brändi- ja viestintäpäällikkö
+358 (0)50 560 3327
mira.perander@sodexo.com

Sodexo

Sodexo on maailman johtava elämänlaatua parantavien palvelujen tuottaja. Nämä palvelut kohentavat asiakkaidemme tehokkuutta niin yksilön kuin organisaationkin tasolla. Sodexo toimii 80 maassa ja palvelee päivittäin yli 100 miljoonaa asiakasta tarjoamalla ainutlaatuisen yhdistelmän asiakkaan tiloissa toteutettavia palveluja, etuus- ja palkitsemispalveluja sekä henkilökohtaisia ja kotipalveluja.

Sodexon palveluvalikoimassa on yli 100 erilaista palvelua. Niiden sekä 50 vuoden kokemuksemme ansiosta voimme tarjota asiakkaillemme kokonaisvaltaisia palveluratkaisuja, jotka kattavat muun muassa vastaanotto-, turva-, huolto- ja siivouspalvelut, ravintolapalvelut, -tilat ja -laitteistonhoidon, lounaskortti-, lahjakortti- ja liikennekorttipalvelut työntekijöille sekä kotiavustus- ja aulapalvelut.

Sodexon menestys ja liiketoiminta perustuvat yhtiön itsenäisyyteen, kestävään liiketoimintamalliin ja kykyyn jatkuvasti kehittää henkilöstöään ja huolehtia yhtiön 460 000 työntekijän sitouttamisesta kautta maailman.

Sodexo on Sodexo CAC 40 ja DJSI-indeksin jäsen.

Tunnuslukuja (31.8.2018)

Sodexo-konserni

Liikevaihto 20,4 miljardia euroa
460 000 työntekijää
19. suurin työnantaja maailmassa
Toimintaa 72 maassa
Palvelemme 100 miljoonaa ihmistä päivittäin
Pörssiarvo 13 miljardia euroa (7.11.2018)

Sodexo Pohjoismaissa

Liikevaihto 659 miljoonaa euroa
11 000 työntekijää

www.sodexo.fi